Sri Lanka Equity Forum
Dear Reader,

Registration with the Sri Lanka Equity Forum would enable you to enjoy an array of other services such as Member Rankings, User Groups, Own Posts & Profile, Exclusive Research, Live Chat Box etc..

All information contained in this forum is subject to Disclaimer Notice published.


Thank You
Sri Lanka Equity Forum

Discussion Forum for Stock Market Investors in Sri Lanka

Submit Post
සිංහල පරිවර්තනය
Search
 
 

Display results as :
 

 


Rechercher Advanced Search

Latest topics

» FUTURE GEMS.....
by DS Wijesinghe Today at 5:40 pm

» Dividend payments
by alphamm Yesterday at 9:52 pm

» VONE , is it time to sell or holds
by 2017 Cse Yesterday at 9:19 pm

» MGT & REEF ????
by Ran49 Yesterday at 8:06 pm

» UBC KEEP WATCHING
by Ran49 Yesterday at 8:04 pm

» Sampath Bank PLC - A giant awakening
by EquityChamp Yesterday at 6:55 pm

» COCR can be attractive
by SUSPENS Yesterday at 6:54 pm

» COCR will be a silent runner
by suku502 Yesterday at 1:33 pm

» Orient Finance PLC- possible future star
by DS Wijesinghe Thu Apr 19, 2018 10:29 pm

» Companies to invest long term
by EquityChamp Thu Apr 19, 2018 6:56 pm

» The Stock Chat by EquityChamp
by glad Thu Apr 19, 2018 11:12 am

» Blue Chip Companies
by glad Wed Apr 18, 2018 7:22 am

» WHAT HAPPENED TO DIST?
by EquityChamp Tue Apr 17, 2018 6:51 pm

» JINS Share Repurchase
by EquityChamp Tue Apr 17, 2018 7:03 am

» LIOC N.........................
by EquityChamp Mon Apr 16, 2018 1:54 pm

» Abans finance PLC in deep trouble?
by Wimal Modawansa Fri Apr 13, 2018 8:03 pm

» Singer Finance worth to look at
by anges Thu Apr 12, 2018 6:37 pm

» Laxapana Batteries - A New Begining
by EquityChamp Thu Apr 12, 2018 7:10 am

» Kelani Tyres PLC - Invest for the future
by EquityChamp Thu Apr 12, 2018 6:59 am

» Teejay Jersey Lanka PLC - Depreciated Rupee had a very positive impact
by anges Wed Apr 11, 2018 6:36 pm

Forum Disclaimer

The information contained in this forum have been submitted by third parties directly without any verification by us. The information available in this forum is not researched or purported to be complete description of the subject matter referred to herein. We do not under any circumstances whatsoever guarantee the accuracy and completeness information contained herein.

www.srilankaequity.com its blogs, forums, subdomains and/or its affiliates and/or its web masters, administrators or moderators shall not in any way be responsible or liable for loss or damage which any person or party may sustain or incur by relying on the contents of this report and acting directly or indirectly in any manner whatsoever.

Trading or investing in stocks & commodities is a high risk activity. Any action you choose to take in the markets is totally your own responsibility, www.srilankaequity.com its blogs, forums, subdomains and/or its affiliates and/or its web masters, administrators or moderators shall not be liable for any, direct or indirect, consequential or incidental damages or loss arising out of the use of this information. The information on this website is neither an offer to sell nor solicitation to buy any of the securities mentioned herein. The writers may or may not be trading in the securities mentioned.

You are not connected. Please login or register

Sri Lanka Equity Forum » Stock Market Talk » ණය උගුලේ නොදුටු පැත්තක්

ණය උගුලේ නොදුටු පැත්තක්

Go down  Message [Page 1 of 1]

Quibit

avatar
Senior Vice President - Equity Analytics
Senior Vice President - Equity Analytics


රටේ ණය බර පිලිබඳව කරුණු පහදමින් මුදල් අමාත්‍යාංශය විසින් ජනවාරි 26දා ප්‍රවෘතී නිවේදනයක්  නිකුත් කරන ලදී

මෙම නිවේදනයේ මූලික අරමුණ මහින්ද රාජපක්ෂ සමයේ ගත් ණය නිසා රට ණය උගුලක පැටලී ඇතැයි යන යහපාලන රජයේ ප්‍රසිද්ධ සටන්පාඨයට සවියක් ලබා දීමය. ඒ සඳහා 2015 සිට 2020 දක්වා ලංකාව විසින් විදේශ රට වලට ගෙවිය යුතු ණය වාරික පහත අයුරින් පෙන්වා ඇත්තේ කියවන්නා තුල පසුගිය පාලනය ගැන අප්‍රසාදයක් ඇති කිරීමේ අරමුනෙනි.

2015  වසරේදී ගෙවූ මුදල...........          රු.බි. 276                 
2016 වසරේදී ගෙවූ මුදල............          රු.බි. 269
2017  වසරේදී ගෙවිය යුතු මුදල          රු.බි. 355
2018  වසරේදී ගෙවිය යුතු මුදල          රු.බි. 377
2019  වසරේදී ගෙවිය යුතු මුදල          රු.බි. 586
2020  වසරේදී ගෙවිය යුතු මුදල          රු.බි. 509

මේ අනුව 2015 සිට 2020 දක්වා කාලය තුල ගෙවීමට සිදුවන මුදල රුපියල් බිලියන 2,372 කි.  ප්‍රවෘතී නිවේදනය මගින්  රාජපක්ෂ විසින් ගත් ණය දැඩි විවේචණයකට ලක් කර ඇති අතර 2019 ගෙවන්නට වන රුපියල් බිලියන 586 ඉතිහාසයේ ලංකව විසින් ගෙවනු ලබන විශාලතම ණය වාරිකයයි සඳහන් කර ඇත.

බැලූ බැලමට මෙය භයානක තත්වයකි.

නමුත් හොදින් විමසා බැලූ විට පෙනෙන චිත්‍රය මීට තරමක් වෙනස්ය.  

මෙම වාර්තාවට අනුව 2015 හා 2016 තුල ගෙවා ඇති මුලු ණය මුදල රුපියල් බිලියන 545 කි ( 276 + 269). 

නමුත් මහ බැංකු වෙබ් අඩවියේ හා මුදල් අමාත්‍යාංශ වෙබ් අඩවියේ දැක්වෙන දත්ත අනුව මෙම වසර දෙක තුල රජය රුපියල් බිලියන 2311 ක් පමන අලුතින් ණය ලබා ගෙන ඇත ( 2016 සැප්තැම්බර් දක්වා රුපියල් බිලියන 2,011 හා අවසාන කාර්තුවේ ඇස්තමේන්තුගත ණය රුපියල් බිලියන් 300 ක එකතුව ) .

මීට අමතරව යහපාලන රජය ණය ගෙවීමට යැයි කියමින් ඔවුන් මෙතෙක් ඉදිරිපත් කල  අයවැය තුනේදීම ජනතාවට බදු වැඩි කලා ඔබට මතක ඇත. 

ඇයවැය සමඟ ඉදිරිපත් කරනු ලබන රාජ්‍ය මුල්‍ය කලමණාකාර වාර්ථාවන්ට අනුව  2014 සිට 2017 දක්වා ඒ ඒ වසරවල රජය ඇස්තමේන්තුකල බදු ප්‍රමාණ්යන් මෙසේය.

වර්ශය                                        2014 
බදු අදායම්   රු බිලියන          1,050 

වර්ශය                                        2015    
බදු අදායම්   රු බිලියන          1,356 

වර්ශය                                        2016        
බදු අදායම්   රු බිලියන          1,432       

වර්ශය                                        2017
බදු අදායම්   රු බිලියන          1,821

මේ අනුව 2015 දි 2014ට වඩා වැඩිපුර රුපියල් බිලියන 306 ක් හා 2016දි 2014ට වඩා වැඩිපුර රුපියල් බිලියන382 ක් රජය බදු අයකර ඇත. මේ අනුව 2015-2016 කාලය තුල 2014ට සාපේක්ෂව ලැබු අමතර බදු ආදායම රුපියල් බිලියන 688කි.

එසේනම් අමතර බදු හා අලුත් ණය මගින් යහපාලන රජය 2015 2016 වසර දෙක තුල එකතු කල මුදල රුපියල් බිලියන 2,999  කි.

එම මුදලින් 2020 දක්වා ගෙවන්නට ඇති සියලු ණය ගෙවූවද තවත් රුපියල් බිලියන 627 ක් ඉතිරි විය යුතුය.  

සුදු අලියෙකු කියා සමහරු කෑ මොර දෙන මත්තල ගුවන්තොටුපොල සාදන්නට වියදම් වූයේ රුපියල් බිලියන් 30ක් පමන මුදලකි. එසේ නම් මේ ඉතිරි මුදලින් තවත් එවැනි ගුවන් තොටුපොලවල් 20 ක් සෑදිය හැක.

මේ අනුව ඇසිය යුතු ප්‍රශ්ණයනම් වසර දෙකක් තුල මේසා විශාල මුදලක් එකතුකල වත්මන් රජයට තවමත් ණය බරක් ගැන කතා කිරීමට සාධාරණ අයිතියක් තිබෙන්වාද යන්නයි.

මීට අමතරව අනාගත පරපුර ඇසිය යුතු ප්‍රශ්ණය වන්නේ වසර දෙකක් තුල යහපාලන රජය ගත් රුපියල් බිලියන් 2311 හෙවත් කෝටි 231,100 ණය ගෙවන්නේ කවුද කියායි.  2017-2020 අප විසින් ගෙවිය යුතුයැයි ඔය කියන ණය වාරික තුල කෙතරම් මුදල යහපාලන් සමයේ ගත් ණයද ?

මහින්ද රාජපක්ෂ 2014 වනතෙක් ගත් ණය වල වාරික ගෙවීම් එන්න එන්න අඩුවෙන්වා මිස වසරින් වසරට වැඩි විය නොහැක.  නමුත් මුදල් අමාත්‍යාංශ ප්‍රවෘති වාර්ථාවට අනුව ණය වාරික වසරින් වසරට ඉහල යයි.  අනිවාර්‍යයෙන්ම මෙයට හෙතුව වත්මන් රජය විසින් පසුගිය වසර දෙක් තුල ගත් කෙටිකාලීණ ණයයි.

2014දී දල ජාතික නිශ්පාදිතයෙන් 70.7% වූ ණය බර අද 81% කි.

නිදහසින් පසු මේ රට පාලනය කල සියලු නායකයින් එක්ව 2014 වන විට මිලියන 20.9ක ජනතාවක් වෙසෙන මේ රටේ  සෑම පුර වැසියෙකුම  රුපියල් 353,630/- ලෝකයට ණය කොට තිබුණ අතර  වසර දෙකකට පසු මෛත්‍රී /රනිල් පාලනය ම එම ණය බර රුපියල්  464,210 දක්වා ඉහල දමා ඇත.  එය 2014 සාපෙක්ෂව 32% ක වැඩි වීමකි.

මේ සා මුදලක් එකතුකරගත යහපාලන රජය එම මුදලින් කල සංවර්ධයක් දක්නට නැත.

සංවර්ධයත් නොකරනවානම් හා ඉදිරියට ඇති ණය පියවන්නේත් නැතිනම් යහපාලකයින්ට මෙතරම් විශාල මුදලක් අවශ්‍ය වූයේ මන්ද ?

2017 අයවැය ලේඛනය අනුව 2015 හා 2016 වසරවලදී රාජ්‍ය වියදම 2014ට සාපෙක්ෂව රුපියල් බිලියන 195 කින් හා රුපියල් බිලියන 348 කින් ඉහල ගොස් ඇත. වසර දෙකක් තුල සම්පූර්ණ වැඩිවීම  543 කි.

සම්පූර්ණ රාජ්‍ය වියදම රුපියල් බිලියනවලින් 
2014-  1338
2015 - 1533
2016 -1686

මින් පුනරාවර්තන වියදමේ වැඩිවීම රුපියල් බිලියන වලින් පහත ආකාර වේ. 

2014 - 962
2015 - 1213
2016 -1308

මේ අනුව රජයේ පුනරාවර්තන වියදම 2014ට සාපෙක්ෂව රුපියල් බිලියන 251 කින් හා රුපියල් බිලියන 346 කින් ඉහල ගොස් ඇත. වසර දෙකක් තුල සම්පූර්ණ වැඩිවීම රුපියල් බිලියන 597 කි.

ගෙවන්නට ඇති ණය ඉහල යාමට එක් හේතුවක් නම් බලවතුන් විසින් යටගසාගෙන සිටින මහබැංකු හොරකම නිසා රටේ පොලී අනුපාතය ඉහල යාමයි. ඒ නිසා පමනක් පසුගිය වසර දෙක තුල රටේ සමස්ථ ණය ප්‍රමානය රුපියල් බිලියන 200 කට වැඩි ප්‍රමාණයකින් ඉහල යන්නට ඇත. ( මෙය ඇස්තමේන්තුවක් පමනි)
මේ අතර රුපියල අවප්‍රමාණය වීම නිසා වූ පාඩුවද  රුපියල් බිලියන 385 ක් පමන වන්නට ඇත (මෙයද ඇස්තමේන්තුවක් පමනි) .  

මේවාට ගල් අඟුරු මගඩිය , කරුන්කා මගඩිය, ඩියුටි ෆ්‍රී වාහන මගඩිය නිසා සිහිවූ පාඩුවත්, පොර්ට් සිටි ව්‍යාපෘතිය  නතර කිරීම නිසා ගෙවන්නට වූ වන්දියද එක්කල යුතුය.

මේ සියලු කරුණු සලකා බලන කල වත්මන් රජයේ අසාර්ථක කලමනාකරණ  හා වංචා දූෂණ නිසා රුපියල් බිලියන 1000 ක පමන මුදලක් වැඩි පුර අවශ්‍ය වූවා යැයි ගනන් බැලිය හැක. එහෙත් රජයේම වාර්ථා අනුව සංවර්ධන කටයුතු සඳහා යොදවන මුදල් ප්‍රමාණයේ වැඩිවීමක් දක්නට නොලැබෙන නිසා රජය මේ ආකාරයට දිගින් දිගටම ණය ලබා ගන්නේ කුමක් සඳහාද යන්න විශේෂ අවධානයකට යොමු විය යුතු කාරණයකි.

Chinwi

avatar
Associate Director - Equity Analytics
Associate Director - Equity Analytics
ඇස් පනාපිට පේන දේත් නොපෙනෙන කොල කණ් නාඩි කාරයන්ට මේවා කීමෙන් වැඩක් නැත​.

ඒ අය තම්න් ගේ නොහැකියාව දැන්වත් පිලිගත යුතුය​.
එයට ඇති ප්‍රධානම බාධකය නම් උද්දච්ච කමයි.
අපි යූඑන්පී , අපි තමයි වැඩ කාරයෝ, උගත්තු, බුද්ධිමත්තු, ලෝකය ගැන දන්නේ අපි තමයි යන ගැඟීම  උපතින්ම ලද්දෝ වෙති.  එම සිතුවිලි වල යම් වටිනාකමක් සත්‍ය තාවක් 1994 ට පෙර වෙසෙසින් 1960-70 ගනන් වල තිබුන​. නමුත් දැන් එය කණ පිට පෙරලී ඇත​.

අප තරුණ වයසට එළඹෙන අවදියේ අප එම පක්‍ෂය හඳුනා ගත්තේ රට වෙනුවෙන් සැලසුම්සහගතව දේශාණුරාගීව වැඩ කරන උගතුන් හා හැකියාවන් ගෙන ගහන අය​ සිටින පක්‍ෂය ලෙසිනි.
ස්ට්‍රයික් කරන​, කාර්‍යාල වල අනුන් ට පෙත්සම් ගහන, රජය විවේචනය කරමින් කාලෙ කකා ඉන්න ඉරිසියකාර බොහෝ උන් එජාප විරෝධී වාමාංශික  කල්ලි වල අය වූහ​.
ඒ නිසා අපට වම පේන්න බැරි විය​. මා සමග සේවය කල පැරැණ්නන් මාව හඳුනන්නේ දැඩි දක්‍ෂිණාංශික අදහස් ඇති කෙනෙකු ලෙසය​.

නමුත් අද සිදුවී ඇත්තේ කුමක් ද? ලෝකය හඳුනා ගන්නා වයසේ  තරුණයන් ගෙන් එජාපය ගැන අද ඇසුවහොත් ලැබෙන පිලිතුර ගුජුප්සා ජනකය​. සමහර ඒවා කුනු හරුපය​.   තමන් ගේ තිබුන ඩේටා ත් කපපු  , හැම එකටම වැට් ගහන  , පටන් ගත් කිසි වැඩක් කරගෙන යන්න බැරි, ආර්ථිකය ගැන මෙලෝ දෙයක් නොදන්න රිනාත්මක වැඩ බැරි අය ලෙසිනි. ලිංගිකත්වය සඳහා අප භාවිතා නොකළ අමුතු වචන වලින් ද හඳුන්වනු ලැබේ.  අද තරුණයන් ගේ ඔලුවලට යන්නේ අප දුටුවාට වඩා උඩි යටිකුරු වූ පින්තූරයකි. නමුත් උද්දච්ච කම නම් ඉතිරිව ඇත​.

කෙසේ නමුත් මේ රජයේ අයට මාත් මුල සිටම කිව්වේ චන් දේ ගන්න ණය උගුල් , සම් බාධක උගුල් ගැන බොරු කිවාට කම් නැත රට පාලනයේදී තමන්ම  මැවූ උගුලේ තමන්ම හිර වූවොත් කරල හමාර බවය​.

සියලු දිගු කාලීන ව්‍යාපෘති ලංකා රජය 15% හා විදෙස් ණය 85% බැගින් සැකසේ.
එම විදෙස් ණය ගෙවන්නේ රටේ ආදායම හා සසඳා සැලසුම් සහගතව සැකසූ දිගුකාලීන වාරික වලිනි. 2014 නොතිබූ ණය ගෙවීමක් 2015 එකපාරට මැවෙන්න නොහැකියි.
ණය උගුලක් හැදෙනවා නම් හැදෙන්නේ කිසිම සැලැස්මක් නොමැතිව ගන්නා කෙටි කාලීන අත මාරු වලිනි.
එය රටකට මෙන්ම පුද්ගලයකුටද පොදු දෙයකි. එමෙන්ම දිගුකාලීන ආදායම් සැලසුම් හිතුමතේ වෙනස් කලහොත් අන්න එවිට දිගුකාලීන වාරිකද ගෙවීම අපහසු වනු ඇත​.  අද සිදුකරගෙන ඇත්තේ මේ කාරනා දෙකය​.  

stockback


Senior Vice President - Equity Analytics
Senior Vice President - Equity Analytics


නමුත් මහ බැංකු වෙබ් අඩවියේ හා මුදල් අමාත්‍යාංශ වෙබ් අඩවියේ දැක්වෙන දත්ත අනුව මෙම වසර දෙක තුල රජය රුපියල් බිලියන 2311 ක් පමන අලුතින් ණය ලබා ගෙන ඇත ( 2016 සැප්තැම්බර් දක්වා රුපියල් බිලියන 2,011 හා අවසාන කාර්තුවේ ඇස්තමේන්තුගත ණය රුපියල් බිලියන් 300 ක එකතුව ) .

T-Bill and T-Bond. re-bond kirimak hara 2311 Billion aluthen gaththe widiya poaddak pahadili karanna.

USD eke change eka balapanawa aniwarayenma

stockback


Senior Vice President - Equity Analytics
Senior Vice President - Equity Analytics
according to chart 81% is key value 2016.

GDP is around 82-86 Billions USD

from that 5% mean. 4.3 USD billions.

boru dewal danna epa. 

ewagema diya kiratath balallu sakki ......

stockback


Senior Vice President - Equity Analytics
Senior Vice President - Equity Analytics
no answer yet......

Eugine Fernando


Senior Manager - Equity Analytics
Senior Manager - Equity Analytics
@Quibit wrote:

රටේ ණය බර පිලිබඳව කරුණු පහදමින් මුදල් අමාත්‍යාංශය විසින් ජනවාරි 26දා ප්‍රවෘතී නිවේදනයක්  නිකුත් කරන ලදී

මෙම නිවේදනයේ මූලික අරමුණ මහින්ද රාජපක්ෂ සමයේ ගත් ණය නිසා රට ණය උගුලක පැටලී ඇතැයි යන යහපාලන රජයේ ප්‍රසිද්ධ සටන්පාඨයට සවියක් ලබා දීමය. ඒ සඳහා 2015 සිට 2020 දක්වා ලංකාව විසින් විදේශ රට වලට ගෙවිය යුතු ණය වාරික පහත අයුරින් පෙන්වා ඇත්තේ කියවන්නා තුල පසුගිය පාලනය ගැන අප්‍රසාදයක් ඇති කිරීමේ අරමුනෙනි.

2015  වසරේදී ගෙවූ මුදල...........          රු.බි. 276                 
2016 වසරේදී ගෙවූ මුදල............          රු.බි. 269
2017  වසරේදී ගෙවිය යුතු මුදල          රු.බි. 355
2018  වසරේදී ගෙවිය යුතු මුදල          රු.බි. 377
2019  වසරේදී ගෙවිය යුතු මුදල          රු.බි. 586
2020  වසරේදී ගෙවිය යුතු මුදල          රු.බි. 509

මේ අනුව 2015 සිට 2020 දක්වා කාලය තුල ගෙවීමට සිදුවන මුදල රුපියල් බිලියන 2,372 කි.  ප්‍රවෘතී නිවේදනය මගින්  රාජපක්ෂ විසින් ගත් ණය දැඩි විවේචණයකට ලක් කර ඇති අතර 2019 ගෙවන්නට වන රුපියල් බිලියන 586 ඉතිහාසයේ ලංකව විසින් ගෙවනු ලබන විශාලතම ණය වාරිකයයි සඳහන් කර ඇත.

බැලූ බැලමට මෙය භයානක තත්වයකි.

නමුත් හොදින් විමසා බැලූ විට පෙනෙන චිත්‍රය මීට තරමක් වෙනස්ය.  

මෙම වාර්තාවට අනුව 2015 හා 2016 තුල ගෙවා ඇති මුලු ණය මුදල රුපියල් බිලියන 545 කි ( 276 + 269). 

නමුත් මහ බැංකු වෙබ් අඩවියේ හා මුදල් අමාත්‍යාංශ වෙබ් අඩවියේ දැක්වෙන දත්ත අනුව මෙම වසර දෙක තුල රජය රුපියල් බිලියන 2311 ක් පමන අලුතින් ණය ලබා ගෙන ඇත ( 2016 සැප්තැම්බර් දක්වා රුපියල් බිලියන 2,011 හා අවසාන කාර්තුවේ ඇස්තමේන්තුගත ණය රුපියල් බිලියන් 300 ක එකතුව ) .

මීට අමතරව යහපාලන රජය ණය ගෙවීමට යැයි කියමින් ඔවුන් මෙතෙක් ඉදිරිපත් කල  අයවැය තුනේදීම ජනතාවට බදු වැඩි කලා ඔබට මතක ඇත. 

ඇයවැය සමඟ ඉදිරිපත් කරනු ලබන රාජ්‍ය මුල්‍ය කලමණාකාර වාර්ථාවන්ට අනුව  2014 සිට 2017 දක්වා ඒ ඒ වසරවල රජය ඇස්තමේන්තුකල බදු ප්‍රමාණ්යන් මෙසේය.

වර්ශය                                        2014 
බදු අදායම්   රු බිලියන          1,050 

වර්ශය                                        2015    
බදු අදායම්   රු බිලියන          1,356 

වර්ශය                                        2016        
බදු අදායම්   රු බිලියන          1,432       

වර්ශය                                        2017
බදු අදායම්   රු බිලියන          1,821

මේ අනුව 2015 දි 2014ට වඩා වැඩිපුර රුපියල් බිලියන 306 ක් හා 2016දි 2014ට වඩා වැඩිපුර රුපියල් බිලියන382 ක් රජය බදු අයකර ඇත. මේ අනුව 2015-2016 කාලය තුල 2014ට සාපේක්ෂව ලැබු අමතර බදු ආදායම රුපියල් බිලියන 688කි.

එසේනම් අමතර බදු හා අලුත් ණය මගින් යහපාලන රජය 2015 2016 වසර දෙක තුල එකතු කල මුදල රුපියල් බිලියන 2,999  කි.

එම මුදලින් 2020 දක්වා ගෙවන්නට ඇති සියලු ණය ගෙවූවද තවත් රුපියල් බිලියන 627 ක් ඉතිරි විය යුතුය.  

සුදු අලියෙකු කියා සමහරු කෑ මොර දෙන මත්තල ගුවන්තොටුපොල සාදන්නට වියදම් වූයේ රුපියල් බිලියන් 30ක් පමන මුදලකි. එසේ නම් මේ ඉතිරි මුදලින් තවත් එවැනි ගුවන් තොටුපොලවල් 20 ක් සෑදිය හැක.

මේ අනුව ඇසිය යුතු ප්‍රශ්ණයනම් වසර දෙකක් තුල මේසා විශාල මුදලක් එකතුකල වත්මන් රජයට තවමත් ණය බරක් ගැන කතා කිරීමට සාධාරණ අයිතියක් තිබෙන්වාද යන්නයි.

මීට අමතරව අනාගත පරපුර ඇසිය යුතු ප්‍රශ්ණය වන්නේ වසර දෙකක් තුල යහපාලන රජය ගත් රුපියල් බිලියන් 2311 හෙවත් කෝටි 231,100 ණය ගෙවන්නේ කවුද කියායි.  2017-2020 අප විසින් ගෙවිය යුතුයැයි ඔය කියන ණය වාරික තුල කෙතරම් මුදල යහපාලන් සමයේ ගත් ණයද ?

මහින්ද රාජපක්ෂ 2014 වනතෙක් ගත් ණය වල වාරික ගෙවීම් එන්න එන්න අඩුවෙන්වා මිස වසරින් වසරට වැඩි විය නොහැක.  නමුත් මුදල් අමාත්‍යාංශ ප්‍රවෘති වාර්ථාවට අනුව ණය වාරික වසරින් වසරට ඉහල යයි.  අනිවාර්‍යයෙන්ම මෙයට හෙතුව වත්මන් රජය විසින් පසුගිය වසර දෙක් තුල ගත් කෙටිකාලීණ ණයයි.

2014දී දල ජාතික නිශ්පාදිතයෙන් 70.7% වූ ණය බර අද 81% කි.

නිදහසින් පසු මේ රට පාලනය කල සියලු නායකයින් එක්ව 2014 වන විට මිලියන 20.9ක ජනතාවක් වෙසෙන මේ රටේ  සෑම පුර වැසියෙකුම  රුපියල් 353,630/- ලෝකයට ණය කොට තිබුණ අතර  වසර දෙකකට පසු මෛත්‍රී /රනිල් පාලනය ම එම ණය බර රුපියල්  464,210 දක්වා ඉහල දමා ඇත.  එය 2014 සාපෙක්ෂව 32% ක වැඩි වීමකි.

මේ සා මුදලක් එකතුකරගත යහපාලන රජය එම මුදලින් කල සංවර්ධයක් දක්නට නැත.

සංවර්ධයත් නොකරනවානම් හා ඉදිරියට ඇති ණය පියවන්නේත් නැතිනම් යහපාලකයින්ට මෙතරම් විශාල මුදලක් අවශ්‍ය වූයේ මන්ද ?

2017 අයවැය ලේඛනය අනුව 2015 හා 2016 වසරවලදී රාජ්‍ය වියදම 2014ට සාපෙක්ෂව රුපියල් බිලියන 195 කින් හා රුපියල් බිලියන 348 කින් ඉහල ගොස් ඇත. වසර දෙකක් තුල සම්පූර්ණ වැඩිවීම  543 කි.

සම්පූර්ණ රාජ්‍ය වියදම රුපියල් බිලියනවලින් 
2014-  1338
2015 - 1533
2016 -1686

මින් පුනරාවර්තන වියදමේ වැඩිවීම රුපියල් බිලියන වලින් පහත ආකාර වේ. 

2014 - 962
2015 - 1213
2016 -1308

මේ අනුව රජයේ පුනරාවර්තන වියදම 2014ට සාපෙක්ෂව රුපියල් බිලියන 251 කින් හා රුපියල් බිලියන 346 කින් ඉහල ගොස් ඇත. වසර දෙකක් තුල සම්පූර්ණ වැඩිවීම රුපියල් බිලියන 597 කි.

ගෙවන්නට ඇති ණය ඉහල යාමට එක් හේතුවක් නම් බලවතුන් විසින් යටගසාගෙන සිටින මහබැංකු හොරකම නිසා රටේ පොලී අනුපාතය ඉහල යාමයි. ඒ නිසා පමනක් පසුගිය වසර දෙක තුල රටේ සමස්ථ ණය ප්‍රමානය රුපියල් බිලියන 200 කට වැඩි ප්‍රමාණයකින් ඉහල යන්නට ඇත. ( මෙය ඇස්තමේන්තුවක් පමනි)
මේ අතර රුපියල අවප්‍රමාණය වීම නිසා වූ පාඩුවද  රුපියල් බිලියන 385 ක් පමන වන්නට ඇත (මෙයද ඇස්තමේන්තුවක් පමනි) .  

මේවාට ගල් අඟුරු මගඩිය , කරුන්කා මගඩිය, ඩියුටි ෆ්‍රී වාහන මගඩිය නිසා සිහිවූ පාඩුවත්, පොර්ට් සිටි ව්‍යාපෘතිය  නතර කිරීම නිසා ගෙවන්නට වූ වන්දියද එක්කල යුතුය.

මේ සියලු කරුණු සලකා බලන කල වත්මන් රජයේ අසාර්ථක කලමනාකරණ  හා වංචා දූෂණ නිසා රුපියල් බිලියන 1000 ක පමන මුදලක් වැඩි පුර අවශ්‍ය වූවා යැයි ගනන් බැලිය හැක. එහෙත් රජයේම වාර්ථා අනුව සංවර්ධන කටයුතු සඳහා යොදවන මුදල් ප්‍රමාණයේ වැඩිවීමක් දක්නට නොලැබෙන නිසා රජය මේ ආකාරයට දිගින් දිගටම ණය ලබා ගන්නේ කුමක් සඳහාද යන්න විශේෂ අවධානයකට යොමු විය යුතු කාරණයකි.
Sri Lanka's government foreign debt repayments would rise from 1.828 billion dollars in 2016 to 3.992 billion in 2019, the finance ministry said.

In 2014 debt service was only 1,442 million dollars.

Sri Lanka's foreign debt repayments started to spike over the past five years as sovereign bonds taken from around 205 started to mature.

In addition to central government debt, there was another 2,000 billion rupees worth of debt taken by state enterprises, the finance ministry said.

Annual debt service not counting repayments to the International Monetary Fund by the central bank and rupee bonds held by foreigners are as follows:

Total amount paid in 2014 - US$ 1,442 million

Total amount paid in 2015 - US$ 2,031 million

Total amount paid in 2016 - US$ 1,828 million

Total amount to be paid in 2017 - US$ 2,417 million

Total amount to be paid in 2018 - US$ 2,564 million

Total amount to be paid in 2019 - US$ 3,992 million

Total amount to be paid in 2020 - US$ 3,463 million.
 




Evil or Very MadEvil or Very MadEvil or Very Mad

D.G.Dayaratne


Senior Vice President - Equity Analytics
Senior Vice President - Equity Analytics
Chiwi has forgotten according to some loan agreements

Installment increase gradually yer by year  eg Habantota Port

Back to top  Message [Page 1 of 1]

Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum